Kassetten är en del av drivlinan och är en viktig del av din totala cykelupplevelse. Att ta reda på vilken kassett som passar med resten av din drivlina är relativt enkelt. Kassetten arbetar nära cykelns kedja och bakväxel, så den måste naturligtvis passa perfekt. De två viktigaste faktorerna är "Speed" och "T". Speed står för antalet bakre växlar, medan T står för antalet tänder på den bakre kassetten. Om du känner till dessa siffror kan du enkelt hitta rätt kassett.
Speed är termen för hur många växlingar du ska kunna göra på kassetten. En växel = en kugge. Ergo, en 10-växlad kassett har tio kuggar i närheten av varandra.
Tidigare var du begränsad av antalet kuggar i dina växlingar, men under de senaste åren har tekniken förbättrats till den punkt där du kan tillverka tunna kuggar i starka material som gör att alla kuggar kan vara tillräckligt nära varandra för en bakväxel. Dessutom kräver den också mycket av cykelkedjan, eftersom kassetten och kedjan tillsammans måste kunna hantera den mängd energi som skickas från vajern, ner genom cykelkedjan och vidare till kassetten, som skickar kraften ut i hjulet och så småningom skapar framdrivning.
Det är enorma krafter som kedjan och kassetten måste klara av, samtidigt som de nu kan byggas otroligt kompakta. Idag kan du enkelt köpa 11- och 12-växlade kassetter, dvs. 11 kedjehjul placerade nära varandra, där en bakväxel fortfarande kan flytta kedjan från den ena ytterligheten till den andra.
Olika kedjehjul har olika antal tänder. Det beror naturligtvis på att storleken på kedjehjulen varierar. Många tänder betyder en lägre växel, få tänder är för de höga växlarna. Vanligtvis noterar du det minsta och det högsta antalet kuggar, med resten någonstans däremellan.
11-28 betyder att den minsta kuggen har 11 tänder, medan den största kuggen har 28 tänder. Antalet kuggar beror på vilken cykel eller växel du föredrar. Till exempel kommer det att finnas fler tänder på en kassett för mountainbikes jämfört med landsvägscyklar. Det beror på att du i allmänhet behöver lägre växlar och fler varvtal för att ta dig framåt, medan en landsvägscykel fokuserar på hastighet och därför behöver färre tänder för att ha ett högre antal varvtal.
Både Sram och Shimano är bland marknadens största tillverkare av grupper för både landsvägs- och mountainbikes. Det är dock sällsynt att de två märkena tillverkar produkter som "pratar med varandra", dvs. kan användas över märkesgränserna. I de flesta fall blir det lättare att välja rätt delar till din cykel om du håller dig till ett enda märke. Du kan naturligtvis komplettera med andra märken som passar både Shimano och Sram, men som utgångspunkt har du en säkrare och enklare lösning om du väljer att hålla alla komponenter i ett och samma märke. Naturligtvis finns det undantag från denna regel.