På Cykelshoppen har vi ett stort urval av produkter från Sram. Produkter för allt från MTB till racing och vardagsanvändning. Om det är något du inte hittar på webbplatsen finns det en god chans att vi kan skaffa det åt dig. Kontakta oss och kom ihåg att vi har prismatchning på alla Sram-produkter.
Det första du kommer att märka är storleken på deras 50T kedjehjul på kassetten. Tidigare var det största kedjehjulet på 11-Speed kassetter ett 42T. Så det finns en märkbar skillnad i produktens visuella utseende. Det kanske ser lite konstigt ut nu, men vi är ganska säkra på att du kommer att se fler av dessa i framtiden. Medan Sram anser att 11-växlade kassetter är mer än tillräckligt för de allra flesta cyklister - vilket också är anledningen till att ingenjörerna har varit upptagna i många år med att utveckla denna typ av produkt - lägger den nya extra kedjeringen till en rad alternativ för hardcore MTB-åkare. Med en bra blandning av terräng kommer de 12 klingorna att kännas som tillräckligt för att täcka allt från landsvägskörning till klättring i löjligt brant offroad-terräng. Om du föredrar att ha bättre klättringsutrustning kan du alltid välja en mindre kedjering, och om du aldrig använder 50T kan du flytta till en större främre ring och utöka ditt användbara utrustningsutbud. I praktiken kanske du bara använder 50T-kuggar två eller tre gånger på en cykeltur, trots några branta klättringar.
Intressant nog hävdar Sram att Eagle-projektet aldrig handlade om att ha ett brett växelutbud; det handlade om att göra växelsystemet tystare och starkare. Det har de också lyckats med. Förändringarna verkar ganska märkbara, även när man växlar. Speciellt vid mer extrema "kedjevinklar" där kedjan måste flyttas i sidled. Växelsystemet Sram Eagle är mycket mjukare och smidigare att använda än någonsin tidigare - så projektet i sig har varit en framgång.
Sram Eagle verkar röra sig över kuggarna smidigare och med mindre motstånd. Även om känslan av växlingen fortfarande är påtaglig. Upplevelsen med Sram Eagle är mycket positiv och med en känsla av exakt hantering, särskilt jämfört med Shimanos 11-växlade produkter. Den nydesignade växelspaken känns bra och ger en omedelbar reaktion vid kontakt. Det finns inga missade växlingar, vilket innebär att du bara behöver tänka på att växla och det är gjort. Placeringen och ergonomin på växlarna känns också bra. Allt fungerar bra tillsammans.
Det är svårt att sätta fingret på exakt var smidigheten och tystnaden har uppnåtts eftersom Sram i princip har sett över varenda del av växelgruppen. Den nya Eagle-kedjeringen har en helt annan profil än den allra första smala X-Sync-kedjeringen, vilket gör att belastningen från kedjan sprids jämnare över hela ringen. Sram menar att detta gör kedjan mer effektiv, tystare, smidigare och även mer hållbar, särskilt i kombination med den nya kedjan. Den nya 12-växlade kedjan orsakade mycket huvudbry för Sram, men ny teknik har gjort det möjligt för ingenjörerna att göra kedjan tunnare, plattare och med en mjukare kant för att minska slitaget på den.
En mycket komplicerad process används för att göra varje enskild länk ännu plattare och slätare än någonsin tidigare. De mindre vassa kanterna minskar slitaget på kedjan och kassetten vid växling och gör att kedjan rör sig smidigare. Samtidigt möjliggör det också skarpare vinklar på kedjan. Trots alla dessa förändringar är kedjan starkare än någonsin tack vare materialet.
Nedan kan du se hur de olika grupperna förhåller sig till varandra. Det finns olika kvaliteter och nivåer på växelgrupperna. Den dyraste/bästa är XX1 och den billigaste är Level. De är fördelade enligt följande:
Nedan kan du se hur de olika grupperna förhåller sig till varandra inom grupperna för landsvägscyklar. Det finns olika kvaliteter och nivåer på grupperna. Dyrast/bäst är Red eTap och billigast är S-Series. De är kategoriserade enligt följande:
Registrera dig för vårt nyhetsbrev och få fantastiska erbjudanden och relevanta nyheter
Delta i våra tävlingar och delta i de fantastiska erbjudanden.